Coffeeshop 2.0

Coffeeshop 2.0

De coffeeshop is de afgelopen veertig jaar nauwelijks veranderd. De vraag naar cannabisproducten zonder THC groeit gestaag. Is het niet eens tijd voor een upgrade van de coffeeshop?

Veel coffeeshops buiten de experimentgemeenten halen misschien opgelucht adem: de dans gaat de komende zes jaar aan ons voorbij! Maar ook buiten het experiment om gaat de coffeeshopbranche in ontwikkeling. De consument is aan het veranderen, mede onder invloed van de ontwikkelingen in het buitenland. Een ondernemende coffeeshopondernemer verandert mee.

CBD in een joint

Zij (51) heeft niet de behoefte om high te worden, maar vindt het gezellig om na het werk even samen iets te roken met haar man. Hij (52) is na een lange werkdag wel toe aan een jointje. Terwijl zij meer dan voldoende heeft aan een ‘licht wolkje relaxedheid’ in haar hoofd. Ze is al weken op zoek naar goede CBD wiet, die ze in de coffeeshops nog niet heeft gevonden, terwijl ze toch in het centrum van Amsterdam woont. ‘Een gemiste kans voor coffeeshops,’ zegt ze. ‘Want ik ben niet de enige die wel wat wil roken, maar er niet high van wil worden.’ Daar voegt ze aan toe: ‘En ik ben dus ook niet ziek ofzo!’

De verdeling tussen recreatief en medicinaal gebruik van cannabis is niet meer van deze tijd. Wiet is er allang niet meer voor alleen maar stoners of patiënten. Er zijn anno 2019 enkele nieuwe type cannabisconsumenten. Naast CBD genieters – die zich niet willen laten afschepen met slechts één CBD-wietsoort!- is er bijvoorbeeld ook een groeiende groep sporters die CBD consumeren. Veel bewust levende mensen gebruiken cannabis verder ook regelmatig als wellness product. Al deze nieuwe consumenten zijn op zoek naar nieuwe producten en kennis over deze producten en hun werking.

Sporters naar de coffeeshop

Een aantal sporters gebruikt CBD als pijnstiller, omdat het beter werkt en minder schadelijk is voor de nieren dan pijnstillers en onstekingsremmers als ibuprofen. In de NFL (American football) en de (ultra) lange afstand hardloopwereld in Noord Amerika is het gebruik van CBD breed geaccepteerd. Cannabidiol versterkt het herstellend vermogen van het lichaam na een zware training of een wedstrijd en werkt ontstekingsremmend (door het zware trainen ontstaan allerlei ontstekinkjes). CBD staat niet meer op de dopinglijst sinds 2018. In de ‘Runnersworld’, het grootste runnersmagazine van Amerika, stond onlangs een uitgebreid artikel over de ins en outs van CBD producten. THC werd overigens al veel langer gebruikt bij enkele specifieke sporten, maar THC staat op de dopinglijst en mag dus niet gebruikt worden in wedstrijdverband. De snowboard wereld stond jarenlang bekend vanwege het hoge aantal blowers. Ook in de scenes van extreme bergbeklimmers zie je regelmatig een jointje voorbij komen.

In Nederland zwelt op de verschillende sportfora online de discussie over CBD aan. De vraag is niet zozeer of het mag, maar welke producten er zijn, waar je ze vandaan kan halen en hoe je ze dan moet gebruiken. Over twee jaar zit half sportend Nederland aan de CBD… Nu nog zou je zeggen dat dat olie moet zijn. Maar misschien is voor sporters de verkoop van verse of droge wietbladeren wel een uitkomst. Dan kunnen ze zelf hun (sport)drankjes en theetjes bereiden.

Edibles

Sporters roken meestal niet. Als het om CBD gaat komt het aan op eten, drinken en smeren. De groep cannabissporters is in potentie erg groot. En zoekend. Waarom zouden coffeeshops de sporters niet met open armen ontvangen? In tabaksvrije coffeeshops, waar ze naast THC- ook CBD-rijke producten verkopen. Om te roken, maar ook in de vorm van verse bloemen en bladeren. En edibles misschien. Want naast spacecake is er vast ook een slimme bakker die sportcake gaat bakken. Met CBD wiet, en minder suiker.

Rol coffeeshops

CBD shops komen sterk op in landen als Italië, Zwitserland en Griekenland. Ze verkopen er allerlei soorten CBD producten. In Zwitserland vind je zelfs CBD tabak bij de kassa van benzinestations aan de snelweg. In Nederland zijn er veel winkels voor voedingssupplementen waar ook CBD producten worden verkocht, en ook de eerste specifieke CBD- winkel is al gesignaleerd!

Dit soort winkels verkoopt momenteel alleen producten zonder THC, maar als THC legaal zou worden is het goed denkbaar dat ze ook THC producten gaan verkopen. De CBD- winkels lijken hierop voor te sorteren.

Waarom zou je dan als coffeeshopondernemer niet de vlucht naar voren nemen? Waarom zou je je ook niet richten op CBD producten en producten met andere cannabinoïden? De producten van de hennepplant zijn steeds meer geaccepteerd. Naast roeszoekers hebben ook rustzoekers, CBD genieters, sporters, patiënten, healthfreaks en in de toekomst waarschijnlijk nog tal van andere doelgroepen behoefte aan een breed assortiment aan legale CBD wiet, (nu nog) gedoogde/illegale rook en eetwaren, medicinale producten en wellness producten.

Wellness

Onderschat ‘wellness’ niet: in Amerika kent cannabis een opmars als gezondheids- (wellness) product. Cannabis crèmes en shampoos geven huid en haar meer kracht als je de producenten van deze producten mag geloven. Ze zijn erg populair. Cannabis is in deze goed te vergelijken met Aloë Vera. Pure Aloë Vera helpt de huid goed genezen, maar helpt ook bij schimmelnagels en het zit ook vaak in shampoo. Er zijn speciale Aloë Vera winkels. Wellness misstaat daarom ook niet in cannabiswinkels.

Kenniscentrum

De coffeeshop 2.0 zou zich daarbij kunnen ontwikkelen tot kenniscentrum over deze producten. Sporters met specifieke vragen over welke CBD wiet in specifieke gevallen de beste herstelresultaten geeft, zouden dan in de coffeeshop staan naast iemand met slaapproblemen en een consument op zoek naar een prettige high of een goede huid crème.

Het zou om een uitbreiding van het assortiment vragen. Naast THC wiet zou er een breed assortiment aan edibles in de winkel komen te liggen. Daarbij zou de coffeeshop natuurlijk een paar specifieke CBD producten, rookbaar en niet rookbaar in de etalage moeten hebben liggen. En als laatste zou de coffeeshop ook wellnessproducten als huid-crèmes, zeep en zalfjes moeten verkopen.

Al die producten vragen wel om een specifieke training over de werking van al die producten. Coffeeshops zijn van oudsher de plekken met kennis over cannabis. Ze zouden die kennis kunnen uitbreiden met ‘nieuwe kennis’ en zich gaan profileren als cannabiskenniscentra gericht op voorlichting en verkoop. Dat kan prima naast de huidige sociale functie die veel coffeeshops al hebben. Die sociale functie is daarbij ook goed te combineren met kennis en training/coaching activiteiten op het gebied van wellness. Denk eens aan het geven van een specifiek op blowers gerichte cursus: stoppen met tabak roken? Of een cursus gezonder leven? Dat sluit aan bij de populaire mindfulness trainingen.

Ver weg?

Misschien klinkt de coffeeshop 2.0 nu nog ver weg. ‘Eerst maar eens die problemen met de achterdeur op orde krijgen’, zullen veel coffeeshopondernemers nu denken. Maar de ontwikkelingen die kant op worden op dit moment ingezet. In Amerika is de verkoop van cannabis voor wellness, sport en als medicijn, naast de THC wiet al een feit. Cannabis gaat hoe dan ook een andere plek krijgen op de consumentenmarkt. Als je goed rondkijkt zie je dat al gebeuren. Het is aan de coffeeshops om te bepalen wat ze met die ontwikkeling gaan doen. Laat je het allemaal gebeuren, wordt de coffeeshop steeds meer een cannabismuseum en gaan de CBD winkels op den duur de verkoop van THC wiet overnemen? Of ga je als ondernemer jouw coffeeshop upgraden naar een 2.0 status, met een uitbreiding van het soort producten, gericht op verkoop, voorlichting en training, die ook in een legale markt een onmisbare plek heeft?

Redactie BCD, 26 juni 2019

Cannabidoïden (Dopingautoriteit)

What Is CBD and Can It Help Your Performance? (Runner’s World)