Campagne ‘Wat is Nederhasj?’ tegen onwetendheid en koudwatervrees

1 SEPTEMBER 2025 | REDACTIE

EINDHOVEN – De stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod (VOC) heeft alle coffeeshops die meedoen aan het wietexperiment deze week posters gestuurd van de campagne ‘Wat is Nederhasj?’. De gelijknamige website was al even online.

Vanaf 1 september 2025 mogen de 75 coffeeshops die meedoen aan het wietexperiment alleen nog gereguleerde cannabisproducten verkopen, geproduceerd door de aangewezen telers in het experiment. De buitenlandse hasj uit traditionele productielanden als Marokko, Afghanistan en Nepal verdwijnt dus van het menu. Daarvoor in de plaats komt Nederhasj, in verschillende variëteiten.

Veel Nederlandse cannabisconsumenten hebben weinig kennis van en ervaring met moderne concentraten als rosin, static sift of ice-o-lator. Om de bezoekers van de coffeeshops die meedoen aan het experiment voor te lichten over de diverse soorten Nederhasj heeft de VOC de campagne ‘Wat is Nederhasj’? ontwikkeld.

De campagne bestaat uit een poster met QR-code voor de coffeeshops en de website www.watisnederhasj.nl. De site bevat informatie en foto’s over de verschillende soorten Nederhasj en hoe deze te gebruiken. Er is een pagina met veelgestelde vragen en een woordenlijst met uitleg van begrippen als dabben, full melt en WPFF.

Doel van de campagne is het kennisniveau van de consument verhogen en de koudwatervrees voor moderne concentraten verminderen. Voor zowel coffeeshops als telers is het verboden om enige vorm van reclame te maken en de Rijksoverheid geeft geen voorlichting over moderne cannabis concentraten. Daarom heeft het VOC, als onafhankelijke stichting zonder commercieel belang, deze taak op zich genomen.

VOC voorzitter Derrick Bergman: ‘We richten ons in eerste instantie op bezoekers van de wietexperiment coffeeshops, maar met de website informeren we ook andere cannabisliefhebbers, coffeeshopmedewerkers, journalisten, bestuurders, politici enzovoort. Onze boodschap is niet dat Nederhasj slechter of beter is dan traditionele, geïmporteerde hasj. Het is vooral een ander product, dat je anders gebruikt.’

Wat het VOC betreft, zou er zowel gereguleerde Nederlandse als buitenlandse hasj verkrijgbaar moeten zijn in de coffeeshops. Bergman: ‘Zoals ik rode wijn koop uit Italië, Chili of Zuid Afrika, zou ik ook graag legaal fair trade hasj uit Marokko, India of Nepal willen kopen.’

Redactie 1 september 2025

Bond van Cannabis Detaillisten

Nieuws en kenniscentrum voor overheid en ondernemers

Postbus 946
1000 AX Amsterdam
Nederland
+31 (0)6 868 752 31
info@coffeeshopbond.nl